De Black Friday gekte is alweer lekker op dreef gekomen. In mijn mailbox komen berichten binnen vol met aanbiedingen die ik als ondernemer extra scherp kan inkopen om het tijdens Black Friday extra goedkoop weer te verkopen.
Ik ben nooit fan geweest van Black Friday. Om verschillende redenen. Sowieso ben ik als ondernemer niet happig op het fenomeen korting. Items in mijn winkel verkoop ik voor een eerlijke prijs en ik vind dat ik dat systeem te kort doe als ik korting geef. Liever pak ik financieel uit tijdens een event dan dat ik korting geef op items. Als consument vind ik korting ook ingewikkeld en onduidelijk. De ene week is mijn wasmiddel in de aanbieding en de andere week niet. Waarom?? Ik word er onrustig van.
Los van de kortingen die gepaard gaan met Black friday vind ik de boodschap, nóg meer kopen voor nóg minder geld, niet van deze tijd. Eerlijk gezegd vond, en vind ik die boodschap van geen enkele tijd, maar juist nu grondstoffen zo schaars zijn is het een extra scheef systeem.
In veel branches, en ook in de outdoor, zijn producten momenteel uitverkocht of met een bizar lange levertijd pas weer te koop door schaarste aan grondstoffen. Items die er wel zijn hebben soms een flinke prijsstijging omdat de prijs van het vervoer via vrachtvliegtuig of vrachtboot zo ongelofelijk gestegen zijn.
Deze situatie, items die niet meer in te kopen zijn of erg duur, heb ik nog niet eerder meegemaakt. Het maakt me nog meer bewust van waar alles vandaan komt. Daar schreef ik eerder ook deze blog over. In die blog schrijf ik over heerlijke wollen truien die ik heb ingekocht en nu in mijn winkel hadden moeten liggen.
Echter wat blijkt? De levering van deze fijne wollen truien heeft aanzienlijke vertraging opgelopen doordat de grondstof, in dit geval wol, elders vandaan komt en met flinke vertraging Ierland is binnengekomen. Dat betekent dat de gehele productieketen in de soep loopt en de levering vertraging heeft.
Om een realistisch beeld te schetsen: gelukkig is er ook heel veel nog wél verkrijgbaar en hangen de rekken in mijn winkel vol met fijne warme winteritems. De items die er wél zijn moeten we wat mij betreft koesteren en niet met een overdreven Black friday korting de deur uit werken. Als je je bedenkt hoe deze producten, van grondstof tot levering, in de schappen zijn beland is dat met recht een logistiek wonder te noemen!
Dat ik niet van het oorspronkelijke idee van Black Friday gecharmeerd ben, betekent natuurlijk niet dat er geen leuke actie kan komen! Ik heb de boodschap iets omgebogen en organiseer de #zwartindenatuur fotochallenge. In plaats van het jagen op korting nodig ik je van harte uit om te gaan jagen op mooie zwarte details in de natuur. Lekker naar buiten en speuren naar details in de natuur is veel beter voor je mentale gezondheid dan jagen op items waarvan je weet dat je ze zonder de korting nooit gekocht zou hebben.
Meedoen is eenvoudig, een korte uitleg vind je hier en in onderstaande video. Hartstikke leuk als je meedoet!