Op een van de grootste outdoor inkoopbeurzen van Europa ontmoette ik 2 jaar geleden een jonge ambitieuze zakenman uit Koeweit. We kwamen beiden voor hetzelfde doel naar deze beurs: het inkopen van goederen en het zoeken naar nieuwe artikelen of merken. Hij voor zijn 30 winkels en ik voor Bas Buitensport. We raakten aan de praat en gingen samen een hapje eten.
Hoe verschillend was onze wereld….. Niet alleen qua cultuur maar ook op zakelijk gebied. Ik was gefascineerd door zijn manier van inkopen en de keuzes die hij daarbij maakte. Met zijn hoeveelheid winkels had hij een enorme macht en kon hij bij leveranciers kortingen bedingen waarvan ik het bestaan niet eens wist. Tevens had hij de technologie in zijn broekzak. Op zijn smartphone kon hij op elk moment zien wat er verkocht werd in elk van zijn winkels. Wauw, fascinerend vond ik het.
Hij was verbaasd over het feit dat ik het meeste in mijn bedrijf zelf deed. ‘Maar heb je dan niemand die…..?’ ‘En ook niet iemand die….?’ Nee en ehh nee. ‘Tja’, zei hij hoofdschuddend, zo word je natuurlijk nooit groter!’ Hij ging er vanuit dat ik geen genoegen nam met mijn 100 vierkante meter winkeloppervlak en een natuurlijke behoefte had aan groei.
Het was een bijzondere avond en vooral die opmerking over het groter groeien is me altijd bij gebleven. Want moet je altijd willen groeien? Is groeien beter? Naast de tien vragen uit mijn vorige blogpost krijg ik van klanten ook regelmatig vragen over dit onderwerp: ‘Wanneer ga je uitbreiden’ of ‘Waar blijft je tweede filiaal!
Groter groeien is iets heel natuurlijks; alles wat leeft dat groeit. Mijn olijfboompje in de tuin groeit dan wel heel langzaam maar hij groeit wel! Bas Buitensport bestaat al 22 jaar. In die periode is het verkoopoppervlak 1 keer toegenomen door een verbouwing. Maar hier is het qua groei in vierkante meters bij gebleven.
Maar natuurlijk wil ook ik groeien! Alleen zie ik die groei meer in de verdieping en verbetering van wat ik nu doe en niet in het winkeloppervlak of hoeveelheid filialen. Er staan genoeg wensen op mijn zakelijke bucketlist en als ondernemer heb ik nog zoveel te leren. Dat is voor mij waar ‘de groei’ in zit. Ik geloof niet dat een groei qua winkeloppervlak of hoeveelheid filialen mij nou zoveel gelukkiger maakt.
Een nadeel van groter groeien qua winkeloppervlak of hoeveelheid filialen is de persoonlijke aandacht voor mijn klanten. Ik kan onmogelijk op twee plekken tegelijk zijn. De laatste maanden valt het me meer op dat klanten zeggen dat ze terug komen of juist wachten op een moment dat ik zelf aan het werk ben in de winkel. Dit kan drie dingen betekenen: 1) Mijn personeel is niet goed. 2) Ik werk te weinig zelf op de werkvloer. 3) Klanten hebben meer behoefte aan service en willen nog beter geïnformeerd worden.
Nummer 1 is het in ieder geval niet. Dat weet ik zeker want ik vraag mijn vaste klanten vaak naar hun ervaring met mijn personeel. Ja meelezend personeel! Er zijn hier geen webcams in de winkel maar ik hou jullie wel degelijk in de gaten 😉
Nummer 2 zou kunnen maar echt TE weinig vind ik het niet. Ik werk gemiddeld zo’n 4 dagen per week maar heb ook weleens afspraken buiten de deur en ben dan dus ook onzichtbaar. Ik hoor weleens van klanten dat ik er ‘alweer’ niet was. Aan de andere kant hoor ik thuis van mijn 4 jarige zoon dat ik ALWEER centjes ga verdienen. Dus de waarheid zal ergens in het midden liggen. Dit is wel een aandachtspunt natuurlijk.
Nummer 3 zet me wel meer aan het denken. Ik merk dat de service die een klant verwacht is toegenomen. Ik lees dit verschijnsel ook in vakbladen en hoor het op congressen/bijeenkomsten etc. Daarnaast ben ik zelf natuurlijk ook klant bij andere bedrijven en verwacht ik zelf ook steeds meer service. De klant anno 2014 wil gewoon beter geholpen worden. Mijn personeel is ook heel service gericht en over sommige producten weten ze zelfs meer dan ik. Maar veelal gaan specifieke vragen juist over het bestellen van goederen of over collecties die nog binnen moeten komen. Dan ben ik de enige die het weet omdat ik zelf de inkoop doe.
Ik denk dat het niet erg is als een klant zo af en toe personeel in mijn winkel treft. Mijn personeel is prima in staat om ons assortiment te verkopen. Maar hoe fijn zou het zijn als een klant met specifieke vragen weet wanneer ik er dan wel ben? Misschien is het daarom tijd voor ”Rooster Online”. Ik zet ons werkrooster online en de klant kan dit vanuit thuis via onze website bekijken. Op deze manier wordt de klant beter geïnformeerd en het voorkomt ergernis.
Dan moet ik alleen wel nog even uitvinden hoe ik dat rooster in het juiste format online krijg…….. Gelukkig weet ik dat mijn personeel daar dan weer heel handig in is!
Ilonne,
Ik vind dat jij de laatste jaren in je rol als ondernemer, inkoper, moeder en blogger behoorlijk aan het groeien bent!
Kees
Bedankt Kees!