Mijn bedrijf is klein en dat wil ik graag zo houden. Ik hou van het persoonlijke en de specialisatie van mijn winkel. Eerder al schreef ik deze blogpost over groter groeien en ik denk er nu twee jaar later nog net zo over. Het groter worden zit hem voor mij in de verdieping. Het beter afstemmen van mijn assortiment voor mijn klanten, het uitbreiden van mijn evenementen en het ontwikkelen van mijzelf als ondernemer. Ik wil groot worden door klein te blijven.
Maar wat te doen nu de bedrijven van mijn leveranciers om mij heen wel groter groeien? Als leveranciers groeien gaan ze meer produceren, uitbreiden en de kleine winkels (hun kleine klanten) afstoten. Deze kleine winkels kosten namelijk net zoveel tijd en energie als de grotere, maar het bedrag dat leveranciers eraan verdienen is beduidend minder. Afstoten is voor hen een kans om groter te groeien en te investeren in de winkels die wel veel inkopen.
Al eerder ontgroeide buitensportmerk A mijn winkel. Dit merk verkocht Bas Buitensport veel, maar de druk die zij oplegden om meer te gaan inkopen werd groter. Het winkeloppervlak van Bas Buitensport nam niet toe, dus hoe moest dit alles verkocht gaan worden? Merk A verdween van de winkelvloer. Daarna verdween ook merk B om diezelfde reden. Afgelopen zomer wijzigde ook merk C hun policy. Dit is een merk dat Bas Buitensport al sinds de beginjaren van de winkel verkoopt. Naast de voorwaarden dat de bestellingen groter moeten zijn, is er wel een uitzondering mogelijk. Een optie is inkopen zonder de grote orders te plaatsen, echter dan moet er wel een hogere inkoopprijs betaald worden voor de betreffende artikelen.
Als ik deze policy vertaal naar mijn eigen winkel, krijg je het volgende scenario als een klant in mijn winkel iets kleins koopt. Ik: ‘Wilt u alleen een gasblikje kopen? Geen dure jas erbij? Geen probleem hoor, maar in dat geval betaalt u 10% extra!’
Ik denk dat deze aanpak tot gevolg kan hebben dat kleine winkels uit het straatbeeld verdwijnen; klanten zullen dit niet waarderen. Voor leveranciers echter heeft deze aanpak wel het juiste effect en is het een effectieve manier om groter te groeien.
Deze zomer heb ik lang getwijfeld. Kan een buitensportwinkel zonder dit merk? Zijn er alternatieven? Wat vinden mijn klanten hiervan?
Na lang wikken en wegen, heb ik besloten om afscheid te nemen van merk C. Gevoelsmatig voelt het niet goed om meer artikelen in te kopen dan ik als ondernemer eigenlijk wil. Gelukkig zijn er nog de merken D t/m Z, die geloven in de kracht van kleine buitensportwinkels. Prachtige merken die begrijpen dat je naast alle mooie Bever filialen en brandstores die ons land rijk is, ook niet misstaat in een winkel die groot wil zijn door klein te blijven. Ik ben heel erg blij met deze leveranciers van outdoormerken die maatwerk kunnen leveren en niet alleen naar de cijfers kijken.
Natuurlijk was ik deze zomer ook teleurgesteld over dit hele gebeuren. Ik laat dit echter zo min mogelijk blijken op de winkelvloer als mijn klanten vragen waarom ik dit merk niet meer verkoop. Er is immers niets zo vervelend als een klagende verkoopster met Calimero complex!
In plaats van klagen vier ik feest: een afscheidsfeestje van merk C. Dit feestje begint zaterdag met een grote sale, waarbij alles van dit prachtige buitensportmerk in de uitverkoop gaat. En geloof mij: een beetje buitensportliefhebber wil deze sale niet missen!