Winkelen op afspraak

In mijn eerste twee blogs van dit jaar schreef ik over nieuwe manieren van ondernemen tijdens deze lockdown: over een bezorgdienst en een afhaalloket. Deze maand voeg ik graag een derde manier toe, een waarvan ik nooit had verwacht dat het ooit zou gebeuren: winkelen op afspraak.

Toen de optie van winkelen op afspraak tijdens de persconferentie bekend werd gemaakt was mijn grootste bezwaar het ongemakkelijke gevoel. Hoe zorg ik ervoor dat een klant relaxed komt rondneuzen en zich niet verplicht voelt iets te kopen? Mijn bezwaar werd al snel bevestigd. Klanten gaven aan moeite te hebben een afspraak te boeken en ook in gesprekken met naasten merk ik dat winkelen op afstand op weerstand kan rekenen.

In mijn communicatie heb ik daarom vooral het woord ‘’relaxed’’ veelvuldig gebruikt (en maakte onder andere deze video). Er is al genoeg stress om ons heen en ik wil het winkelen vooral tot een fijne beleving maken. Gelukkig hebben veel klanten zich over hun bezwaar heen gezet en ontvang ik sinds het begin van deze nieuwe mogelijkheid regelmatig klanten op afspraak.

Winkelen op afspraak is voor mij een hele nieuwe belevenis. De voordelen zijn duidelijk: er is omzet waarvoor ik me niet letterlijk in het zweet hoef te fietsen, ik heb mijn gehele winkelvoorraad binnen handbereik, er is voldoende tijd om een klant goed te helpen en het maakt mijn winkel weer tot een winkel! Vooral dat laatste is geweldig.

Alle fases, van rondfietsen, het runnen van een afhaalloket en het winkelen op afspraak, hebben zeker hun charmes en tot op zekere hoogte kan ik er ook echt van genieten. Maar na een tijdje begint het te wringen en vallen vooral de nadelen op. Op zulke momenten verlang ik naar het ouderwetse winkelconcept waar gastvrijheid de boventoon voert en spontaniteit op de winkelvloer normaal is.

Toen ik in december noodgedwongen aan dit avontuur begon stond ik ervoor open nieuwe dingen te ontdekken. Ik sloot niet uit om het met mijn bedrijf na deze crisis helemaal anders te doen. Nu ik inmiddels vele fases bewandeld heb denk ik: een stenen winkel is perfect! Dat concept klopt als een bus en daar wil ik niets aan wijzigen.

Wel vind ik het bijzonder waardevol dat ik heb mogen ontdekken dat je via verschillende manieren omzet kunt behalen, zelfs als je winkeldeur gesloten is. Dat geeft vertrouwen voor andere mogelijke crisissen die nog op de loer liggen.

De afgelopen maanden was een geweldige les in veerkracht en voor mijn gevoel zit ik nu in de afrondende fase. De komende maanden zal blijken of ik me wederom moet opmaken voor nieuwe uitdagingen of dat ik kan genieten van het ouderwetse gastvrije concept van een stenen winkel.

Met plezier kijk ik terug en scrol door mijn foto’s. Wat was het een gesjouw met spullen en wat heb ik veel geleerd. Als een ding de boventoon voert is het wel de geweldige loyaliteit van mijn klanten! Die support is overweldigend en iedere aankoop heeft ervoor gezorgd dat ik sta waar ik nu sta en mijn bedrijf nog springlevend is.

Ik hoop dat voor ieder die dit leest de afgelopen maanden ook iets moois heeft gebracht. Al is het maar een klein inzicht of een waardevolle training is flexibiliteit. Dat het een les is die je meeneemt en je weerbaar maakt voor andere uitdagingen die op je pad liggen.

Omdat ik mijn geleerde lessen niet wil vergeten heb ik onderstaande fotoreportage gemaakt. Voel je vrij om mee te kijken met mijn ondernemers avontuur van de afgelopen maanden.

4 gedachten over “Winkelen op afspraak”

  1. Fantastisch om dit te lezen. Complimenten voor uw ondernemerschap. Ik ben nog geen (vaste) klant, maar kom binnenkort graag bij u -op afspraak- om advies voor een windbreker. Ik had er een, die ik jaren en jaren gebruikt heb doch ergens onderweg tijdens een wandeling verloren ben. Het merk was Cross. Een nieuwe gekocht ( Craft) doch niet tevreden over de ademende kwaliteit, na een tijdje flink doorstappen krijg ik het veel te warm. Ook denk ik na over een Buff halsdoek, vooral te dragen onder mijn fietshelm tegen de koude.
    Ik wens u veel succes en maak binnenkort een afspraak.

    Beantwoorden
    • Beste Herman,

      Dank voor je reactie! Hartstikke leuk als je mijn winkel binnenkort bezoekt. Windbrekers en handige Buffs zitten sowieso in het assortiment van Bas Buitensport. Graag tot ziens!
      Hartelijke groet, Ilonne

      Beantwoorden

Plaats een reactie