Naast eigenaar van Bas Buitensport ben ik samen met collega Robert Frijlink centrummanager van Wageningen. Een nevenfunctie waarbij wij verantwoordelijk zijn om samen met het bestuur van Stichting Ondernemersfonds Wageningen (SOW) het centrum van Wageningen levendig te houden.
Als centrummanager van Wageningen is mij gevraagd om een reflectie te geven op deze essay van wethouder Lara de Brito. Haar idee is om online met elkaar van gedachten te wisselen nu fysieke bijeenkomsten niet mogelijk zijn. Ik doe hier graag aan mee want zowel als centrummanager, maar ook als ondernemer en niet te vergeten als consument denk ik na over de huidige stand van zaken.
In haar essay schrijft Lara de Brito: ‘’Deze crisis geeft ons de unieke kans om de steun voor de lokale economie verder te versterken.’’ Daar ben ik het helemaal mee eens! Lokaal ondernemerschap krijgt meer aandacht dan ooit en dit is een hele mooie kans die zowel de ondernemer als consument met handen én voeten moet pakken. Door het coronavirus is het duidelijk zichtbaar dat we letterlijk in verbinding staan met elkaar en dat ieders handelen van invloed is.
Kansen van deze crisis
Naast ellende biedt een crisis ook kansen. Voor mij als ondernemer is dit een goed moment om stil te staan bij het assortiment van mijn winkel. Weet ik van ieder product waar het vandaan komt? Kan het ook dichter bij huis worden ingekocht? Hoeveel leveranciers heb ik nodig om mijn assortiment samen te stellen? Allemaal vragen die mij nu extra bezig houden. In mijn rol als consument biedt deze crisis mij een unieke kans om te zien hoe een centrum eruit ziet dat niet bruist. Ik besef mij meer dan ooit dat mijn koopgedrag van grote invloed is voor de lokale economie.
Lokale cadeaubon
Eind 2018 lanceerden we in Wageningen de Proef Wageningen cadeaubon, een geweldig initiatief waarmee lokaal kopen wordt gestimuleerd. Aan deze cadeaubon hecht ik nu nog meer waarde. Iedere cadeaubon die gekocht wordt is een blijk van waardering voor het centrum van Wageningen en een steun voor de lokale ondernemers. Met deze lokale ondernemers bedoel ik ook de ketens die wij hier lokaal hebben en die verankerd zitten in de Wageningse samenleving.
Goed is goed genoeg
Nu de crisis een paar weken voortduurt zie ik het gedrag van klanten in mijn winkel veranderen. Ik zie dat ze andere keuzes maken. Daar waar ze eerst alle keus van de wereld wilden hebben nemen ze nu met veel plezier genoegen met ‘minder’. Ze kopen het shirt in de kleur waarin ik het heb hangen. Dat is een hele prettige verschuiving.
FOMO
De afgelopen jaren zijn consumenten, mede dankzij het internet, veel beter op de hoogte van wat er allemaal te koop is. FOMO (Fear Of Missing Out) is een bekend verschijnsel en het gaat over het fenomeen dat men heel graag wil kiezen tussen álles wat er is en bang is iets te missen. Hier begint de lastige puzzel waar je als ondernemer voor staat. Je kunt honderd shirts inkopen, dankzij het internet weet de klant dat shirt honderdeneen ook bestaat. En misschien is die wel het mooist? Keuzestress en FOMO ligt om de hoek.
Meer rust
Kopen wat er is geeft heel veel rust. Als consument geniet ik zelf ook van die eenvoud. Ik ga altijd naar de plaatselijke elektronica winkel en koop daar mijn wasmachine, of welk apparaat ik op dat moment dan ook meen nodig te hebben. Het geeft mij heel veel rust. Ook nu tijdens deze crisis probeer ik hier extra op te letten. Ik neem met veel plezier genoegen met het weekmenu dat een restaurant nu als take away aanbiedt en vraag niet naar alle andere gerechten die op de kaart staan. Ook dit geeft rust en minder keuzestress. Seizoensgroente is bij uitstek een manier om te leren kopen wat er is. Ook daar kan ik zelf mijn eigen koopgedrag verbeteren want ik eet met regelmaat aardbeien terwijl het daar niet het seizoen voor is.
Kopen wat er is
Ik hoop dat we naar een winkellandschap gaan waarin we vertrouwen op de keuzes van de lokale ondernemer en dat we Fear Of Missing Out thuis laten tijdens het winkelen. Op die manier wordt lokaal ook echt lokaal en werken we toe naar een meer eenvoudige keten waarin we kopen ’wat er is’.
De tango van ondernemen
Haar essay sluit Lara de Brito af met een mooie beeldspraak: ‘’Het is tijd voor een mooie tango. Een elegante dans waarin gezondheid en economie samen leren bewegen.’’ Graag voeg ik daar aan toe: Het is tijd voor een mooie tango waarin ondernemer en consument samen leren bewegen. Een dans van vraag en aanbod, die we samen perfectioneren. De tango van ondernemen.