Wie wel eens iets via internet heeft gekocht of verkocht is de waarschuwing ongetwijfeld tegen gekomen: ‘’Als iets te mooi is om waar te zijn dan is dat het meestal ook’’.
Deze waarschuwing klinkt regelmatig in mijn hoofd tijdens een gewone werkdag. Er wordt mij in de winkel namelijk meerdere keren per dag gevraagd of ik iets wil kopen/inkopen/afsluiten/ondertekenen/betalen/bekijken/etc. Vooral de afgelopen maanden lijkt er een forse toename te zijn van actieve acquisitie.
Hoe moeilijk is het om tussen al die mooie woorden en beloftes juist de pareltjes eruit te pikken! Want als bedrijf sta ik wel degelijk open voor nieuwe dingen/mooie producten/nieuwe samenwerkingsverbanden maar aan de andere kant wil ik ook niet met zaken in zee gaan die te mooi zijn om waar te zijn. En dus moet ik bij elk van dit soort (telefoon)gesprekken razend snel bedenken of het iets voor me is. En zo nee dan wil de persoon in kwestie altijd van mij horen waarom het dan niets voor me is.
Helaas ben ik weleens de mist in gegaan. Ik kocht bijvoorbeeld eens een partij goedkope postzegels die achteraf hartstikke vals bleken te zijn. Typisch gevalletje te mooi om waar te zijn! Alhoewel in dit geval het woord ‘naïef’ misschien ook de lading wel had gedekt……..
Toch heb ik de afgelopen jaren ook een aantal pareltjes binnen kunnen halen waarvan ik in eerste instantie niet had verwacht dat ik er baat bij zou kunnen hebben. Een goed voorbeeld daarvan is kleding van het merk Icebreaker.
Op een dag stond er onaangekondigd een vertegenwoordiger in de winkel. Hij had een merino wollen thermoshirtje meegenomen inclusief een goed verhaal dat te mooi klonk om waar te zijn. Het was mijn eerste aanraking met merino en sindsdien ben ik wel een soort van verslaafd aan kleding van dit type wol. Goed dus dat ik deze persoon in kwestie zijn verhaal heb laten doen en het test shirtje heb geaccepteerd! Nu is het 10 jaar later, heb ik een grote shop in shop met Icebreaker kleding en is het 1 van mijn best verkopende merken.
Voor mijn klanten geldt natuurlijk hetzelfde. Al die mooie beloftes die ik als verkoopster in mijn winkel doe. Zijn ze waar? Of te mooi om waar te zijn?
Als ik een Icebreaker kledingstuk aan een nieuwe klant verkoop vertel ik daarbij ook over een van de fijnste eigenschappen van merino wol: het gaat niet stinken. Je kunt een week lang in hetzelfde shirtje wandelen en nog fris ruiken. Dat is handig voor vakantie maar dit kan ook wenselijk zijn voor sporten of gewoon voor dagelijks gebruik. Dit is niet iets wat klanten gemakkelijk van mij aannemen. Maar heel vaak komen klanten achteraf terug. Ze vertellen eerlijk dat ze nogal sceptisch waren maar dat ze deze eigenschap uiteindelijk zelf ook zo ervaren tijdens het dragen van deze kleding.
Het is fijn als je spullen kunt verkopen waar klanten uiteindelijk hartstikke blij mee zijn en vaak ook echt ‘geholpen’.
Die feedback kan ik wel bijzonder waarderen. Want hoe vaak ik ook welgemeend zeg: ’’Ik heb hem zelf ook!’’, is er niets zo fijn als feedback van mijn klanten. En dan bedoel ik niet alleen maar positieve feedback. De klachten zijn net zo waardevol want daarmee kan ik mijn assortiment optimaliseren. Om zo uiteindelijk artikelen te kunnen verkopen die niet te mooi zijn om waar te zijn!