De kracht van een tevreden klant

Zitten we in het midden? Is het einde in zicht of is dit nog maar het begin? Dit zijn vragen die ik mijzelf de laatste tijd regelmatig stel. Ik heb het natuurlijk over de coronacrisis. Vorige maand schreef ik deze blog waarin ik mijn twijfels deelde en aangaf dat het tijd was dat ook ik actie moest ondernemen om mijn bedrijf te redden.

Die actie heb ik inmiddels ondernomen en dat heeft positief uitgepakt. Ik heb hulp gevraagd (en gekregen) en mijzelf herpakt. Dit betekent minder stress op de werkvloer en meer ruimte voor creativiteit.

Creatieve mogelijkheden onderzoeken om verkoop te genereren vind ik een hartstikke leuke uitdaging. Het is alsof de kaarten opnieuw geschud zijn. Ik gun mijzelf de ruimte om de kaders van mijn Bas Buitensport concept te onderzoeken en verken nieuwe mogelijkheden. Zo bedacht ik een Bas Binnensport concept én startte ik samen met restaurant Proost! een leuke picknickbox voor de verhuur. Allemaal voorbeelden van acties die ik zonder deze crisis hoogst waarschijnlijk niet had ondernomen.

Naast deze kleine creatieve hoogtepunten is er nog een heel belangrijk aspect waardoor mijn bedrijf ook in deze anderhalve meter maatschappij blijft draaien: de klantenkring van Bas Buitensport. Want wat heb ik een ongelofelijke hoeveelheid fijne reacties en mooie gesprekken gehad de afgelopen weken! Klanten kwamen langs en deden aankopen. Ze spraken duidelijk hun steun uit: ”Ik gun het jou. Ik koop nu alvast iets voor mijn vakantie. We willen wel dat jouw winkel blijft bestaan!”, waren dingen die men zei.

Al die aankopen hebben mijn bedrijf de afgelopen weken ongekend gesteund en het is hartverwarmend. Het is mooi om te zien dat deze tevreden klanten mijn bedrijf ook in tijden van crisis bezoeken. En ook al heb ik geen idee in welke fase van deze crisis we ons bevinden, wat ik zeker weet is dat ik nooit zal vergeten hoe groot de impact is van een trouwe klantenkring.

Het lijkt alsof alle kleine acties die ik afgelopen decennia heb ondernomen om echt contact te maken met mijn klanten nu ineens betekenis krijgen. Om verstandig te blijven ondernemen zeg ik geregeld tegen mezelf: ‘doe maar net als vroeger’. Maak contact met je klanten, inspireer én blijf dicht bij jezelf. Als deze crisis mij iets heeft geleerd dan is het wel de kracht van een tevreden klant.

2 gedachten over “De kracht van een tevreden klant”

  1. Ook in blogs en op instagram maak je contact Ilonne, blijkbaar is dat echt een talent van jou. Voor mij heb je een hoge gunfactor! Ik ben blij dat ik via de webshop jou ook kan steunen in je onderneming. Ik koop liever bij jou dan bij de grotere webshops, omdat ik het jou gun. Je laat jezelf zien! Met je zorgen, maar ook met je nieuwe, creatieve ideeën om er weer bovenop te komen, om aan de slag te blijven. Ondanks de zorgen positief! Dat vind ik fantastisch. Ik gun je dat je blijft groeien.

    Beantwoorden
  2. Dank je wel Margreet voor je mooie reactie! Hartstikke leuk dat je de webshop van Bas Buitensport en mijn bedrijf hebt ontdek. Veel dank voor je steun!

    Beantwoorden

Plaats een reactie