Ik hoopte een laatste blog van het jaar te kunnen schrijven met een mooie terugblik, geleerde lessen en fijne plannen voor 2021. Dat liep even anders…… Er werd flink op de rem getrapt en ik werd er stil van.
Eerst was ik in shock. Mijn winkel dicht?? Iets waar ik al langere tijd voor vreesde werd werkelijkheid. Ik deed mijn best om mij zo snel mogelijk aan te passen aan deze tijdelijke realiteit.
Ik ben terug gegaan naar de basis van het ondernemen en trok met mijn fiets, bepakt met koffers gevuld met outdoor items, langs de deuren van mijn klanten. Grappig genoeg waren er klanten die deze manier van zaken doen kenden vanuit hun jeugd. Deze handelaren noemden men ”Marskramers” en zij trokken langs de deuren en hadden allerlei soorten handel mee. Mijn fiets bepakt met koffers haalden het zelfs tot een artikel in De Gelderlander (zie ook foto).
Inmiddels zijn we een week verder. Het ouderwets handelen is voor mij een unieke ervaring. Wel steek ik dit in een nieuwerwets jasje en neem ik overal mijn draadloze pin mee voor betaalgemak. Ik ben erg onder de indruk van alle technieken die je als ondernemer tegenwoordig tot je beschikking hebt! Mijn vaste telefoonlijn van mijn winkel is doorgeschakeld naar mijn mobiel en Google Maps wijst mij de weg. Webshop bestellingen kan ik inzien op mijn telefoon en tevens kan ik klanten een berichtje sturen dat ik onderweg ben.
Ineens weet ik waar mijn klanten wonen en krijg ik een klein inkijkje in diens lockdown leven. Ik geniet van de ontmoetingen bij de verschillende voordeuren en de korte gesprekken die we voeren over wat de lockdown voor ieder van ons betekent. Ik kom op plekken in Wageningen waar ik nog nooit geweest ben, fiets flink wat kilometers per dag en heb voor het eerst spierpijn door mijn werk.
Naast het bezorgen in en rondom Wageningen verkoop ik ook aan klanten elders in het land. Normaal ligt mijn focus vooral op mijn winkel maar nu heb ik razendsnel mijn webshop aangevuld en extra aandacht gegeven. Tot mijn verbazing (en grote vreugde!) druppelen de bestellingen ook uit andere delen van het land binnen. Mijn online zichtbaarheid waar ik al geruime tijd aandacht aan geef werkt nu in mijn voordeel.
Mijn werkdagen bestaan tegenwoordig uit het stroomlijnen van bestellingen die via verschillende kanalen binnen komen. WhatsApp, e-mail, telefonisch, via dm’s in Instagram en Facebook, soms ook van een klant die voorbij mijn winkel loopt. Het bijhouden van al die kanalen is een vak apart!
Eerlijk: zonder lockdown zou mijn omzet hoger zijn en hoefde ik er minder hard voor te werken. Maar ik ben ongelofelijk dankbaar voor alle bestellingen die binnen komen en de support van mijn klanten. Belangrijker nog, alle bestellingen houden mij als ondernemer letterlijk op de been en zorgen ervoor dat ik kan doen wat ik het liefste doe: ondernemen.
Als er iets is wat ik geleerd heb na één week lockdown dan is het dat stenen winkels een absolute aanvulling zijn in het winkellandschap. Zowel ik als mijn klanten missen het gemak en plezier van winkelen. Van goed advies op de winkelvloer, producten in alle rust bekijken en aanraken en je soms laten verleiden tot het kopen van meer. Ik kijk mede dankzij deze lockdown met groot vertrouwen naar de toekomst. Nooit eerder was het voor mij zo glashelder dat een stenenwinkel echt maatschappelijke meerwaarde heeft!
Ik wens je mooie feestdagen en hoop dat jij ook met nieuwe inzichten aan een jaar vol mogelijkheden begint. Iedereen zit in een andere situatie. Met begrip voor elkaar komen we een heel eind.