Een paar weken terug ben ik afgereisd naar München om een bezoek te brengen aan een van Europa’s grootste outdoorbeurzen (OutDoorbyISPO). Op deze beurs worden de nieuwe collecties getoond voor de zomer van 2020. Vrijwel alle outdoormerken zijn daar aanwezig.
Snoepwinkel
Voor mij is zo’n beurs één grote snoepwinkel en ik heb met plezier rondgelopen in de grote hoeveelheid hallen vol met outdoorartikelen. De beurs duurde vier dagen en ik zorgde dat ik vroegtijdig mijn agenda blokte om er daadwerkelijk vier dagen te kunnen zijn. Collega’s uit de buitensportbranche vroegen mij: ”Waarom ga je vier dagen? Heb je niets beters te doen?” Natuurlijk heb ik heel veel ander werk te doen maar mezelf vier dagen onderdompelen in een wereld vol outdoor krijgt altijd prioriteit 🙂
Bijspijkeren kennis
Naast alle nieuwtjes op het gebied van outdoor is beursbezoek minstens zo waardevol om ook weer bijgespijkerd te worden met kennis van reeds bestaande artikelen. Het bijspijkeren van kennis is iets wat er tijdens mijn dagelijkse werkzaamheden soms bij inschiet. Terwijl kennis een van de belangrijkste instrumenten is om mijn klanten echt goed te kunnen helpen en een belangrijke manier om mijn winkel te onderscheiden. Een beursbezoek is een perfecte manier voor het opdoen van kennis omdat je bij de verschillende merken vaak de eigenaar, ontwerper of een minstens zo bevlogen persoon spreekt die werkelijk alles over de artikelen kan vertellen.
Perskaart
Wie mij volgt op social media weet dat ik graag filmpjes maak. Zo ook daar op de beurs. Ik had van te voren een perskaart aangevraagd zodat ik naar hartenlust met een camera kon rondlopen om alles te filmen. Uit ervaring weet ik dat het altijd luidruchtig is in deze hallen dus ik schafte ook een professionele Sennheiser microfoon aan. Het leuke van een perskaart is dat, als dat ding eenmaal om je nek hangt, je dan ook gewoon pers bént. Aldaar maakte het niet uit dat ik slechts 38 abonnees heb op mijn YouTube kanaal en dat de eerste editie van mijn outdoormagazine überhaupt nog moet verschijnen. Ik heb geleerd dat als ik mij gedraag als pers dat men mij met veel plezier verhalen vertelt. En juist naar die verhalen was ik op zoek.
Mooie verhalen
Wat heb ik veel mooie verhalen gehoord! Op het YouTube kanaal van Bas Buitensport vind je reeds een aantal van die verhalen terug. Zo sprak ik de ontwerper van een innovatieve VAUDE slaapzak, ontstond er een fantastisch moment bij Leatherman toen een willekeurige voorbijganger een voertuig wilde repareren én vond ik een leuk nieuw merk dat kaarten drukt op textiel. Via deze link vind je alle filmpjes terug die over deze beurs gaan.
Interview Nick Brown
Een bijzondere ontmoeting die ik van te voren al had gepland was een interview met Nick Brown, de oprichter en eigenaar van Nikwax. Nick is een bijzondere ondernemer (en persoonlijkheid) die reeds zijn sporen heeft verdiend binnen de outdoorbranche. Nikwax maakt onderhoudsproducten voor buitensportartikelen. Ongetwijfeld heb je zelf jouw outdoorjas al eens gewassen met een product van Nikwax. Naast het runnen van zijn bedrijf zet Nick zich al decennia in voor duurzaamheids projecten. Dat zijn werkzaamheden niet onopgemerkt blijven blijkt ook uit het feit dat Nick op de dag dat ik een interview met hem had is onderscheiden met een ‘Personality of the Year’ award. Deze ‘Oscar’ op het gebied van outdoor kreeg hij voor al zijn werk in de afgelopen 42 jaar op het gebied van duurzaamheid binnen de outdoorbranche.
Producten van Nikwax
De betrokkenheid van Nick rondom het thema duurzaamheid kwam ook goed naar voren tijdens het interview dat ik met hem had. Ik hecht waarde aan het bekende principe: ”People buy from people they know, like, and trust”. Nu ik Nick persoonlijk heb gesproken doet het mij nog meer plezier als ik dozen Nikwax uitpak en in de schappen van mijn winkel zet. Ik weet bij wie ik het koop en ik weet dat mijn investering in die producten ook weer ten goede komt aan diverse projecten voor natuurbehoud. Bekijk hieronder het interview dat ik had met Nick Brown. Ik hoop dat zijn passie overkomt en dat je de volgende keer als je een van zijn producten koopt, je deze met nog meer plezier zult gebruiken.