Klantcontact

Toen en nu. Zelfde plek, andere eeuw

Wat is het soms heerlijk om terug te kijken! Dat dacht ik toen ik een oude foto van mijzelf vond. Een foto waar ik een jaar of achttien ben en als bijbaan bij Bas Buitensport werk. Lachend sta ik achter de toonbank, een telefoon in mijn hand, ik zie eruit alsof ik de business onder controle heb.

Opgericht in 1992

Bas Buitensport is in 1992 opgericht door mijn moeder en dat is ook het jaar dat ik in de winkel kwam werken. Ik vond het heel leuk om te doen, maar vertrok vervolgens uit Wageningen om te gaan studeren. Ik volgde een opleiding voor goudsmid en vervolgens voor metaalrestaurator. Na een aantal zzp opdrachten voor musea besloot ik in 2004 om toch weer terug te gaan naar de winkelvloer. Ik werkte een tijdje samen met mijn moeder en in 2009 nam ik het stokje definitief van haar over.

Foto’s toen en nu

Als ik naar de foto’s kijk van toen en nu denk ik aan verschillende dingen:
-Wat een drukte op en rond de toonbank, hoe kon ik zo werken?
-Leuk om te zien dat ik toen al plezier had in mijn werk!
-Heerlijk dat er nu Google Drive is en allerlei andere handige digitale hulpmiddelen.
-De houten schrootjes zijn nog precies dezelfde.
-Wat ben ik blij met waar ik nu sta, zowel letterlijk als figuurlijk.

Het belang van contact

Er zit ruim vijfentwintig jaar tussen beide foto’s, één ding is absoluut onveranderd: het belang van contact met mijn klant. Ook al is de wereld in een technologische stroomversnelling gekomen, het belang van contact met mijn klant is identiek gebleven. En juist dat contact maakt het werken in een winkel voor mij zo leuk. Destijds ging dat face to face en via de telefoon, nu zijn er naast telefoon en face to face gesprekken verschillende manieren bijgekomen om met elkaar in contact te komen, zoals e- mail, whatsappjes, nieuwsbrieven en social media.

Verkopen tijdens een lockdown

Ik had tot een jaar geleden nooit voor mogelijk gehouden dat mijn winkel ook in een lockdown zou kunnen floreren. Juist het fijne contact met mijn klant (via allerlei kanalen) heeft ervoor gezorgd dat de verkoop het afgelopen jaar bleef doorgaan. Geweldig dat dit oude vertrouwde principe van contact maken nog steeds heel belangrijk en waardevol is voor het runnen van een winkel!

Winkelen zonder afspraak

Eind april gaan de deuren van Bas Buitensport open voor winkelen zonder afspraak. Het lijkt weer een beetje op ouderwets winkelen. Het afgelopen jaar was niet het gemakkelijkste jaar van mijn ondernemersreis. Het is heerlijk om terug te kunnen kijken en te realiseren dat er een flinke hobbel genomen is. Een hobbel waar ik bij tijd en wijle zelfs plezier aan beleefde. De corona crisis zal niet de laatste hobbel zijn die ik te overwinnen heb, maar het is fijn om te ervaren dat ik steeds meer vaardigheden leer. Deze kan ik gebruiken om te blijven doen wat ik graag doe: ondernemen. Dat geeft mij vertrouwen voor de toekomst!

Vandaag vroeg ik mij af: sta ik over vijfentwintig jaar nog steeds vrolijk te lachen bij diezelfde houten schrootjes?

1 gedachte over “Klantcontact”

Plaats een reactie