Reclame

FilmenReclame, we kunnen er niet omheen in ons dagelijks leven. Websites die we bezoeken of blogs die we lezen zijn verweven met affiliate links. Met jouw muisklik verdient een ander zijn of haar geld.

Onduidelijk voor consument
Ik vind dit een zorgelijke ontwikkeling. Als iemand betaald wordt voor jouw muisklik hoe weet je dan nog of het echt iemands mening betreft of toch de drang naar (meer) geld? Voor mij is het als consument inmiddels niet meer duidelijk wanneer ik naar reclame kijk of waardevolle content.

Filmpjes worden niet gesponsord
Ik krijg hier zelf ook regelmatig vragen over en had laatst een gesprek met iemand die dacht dat ik betaald werd voor mijn filmpjes. Dat is gelukkig niet het geval. Sterker nog: veel van de producten die je in beeld ziet koop ik gewoon zelf. Weliswaar tegen inkoopprijs maar het is nog steeds mijn eigen geld dat ik erin steek. Soms leen ik weleens een product als ik alleen nieuwsgierig ben en niet de intentie heb om het product in mijn assortiment op te nemen. Natuurlijk krijg ik ook weleens producten van een leverancier maar dit is slechts sporadisch.

Filmen uit enthousiasme
Ik maak filmpjes van activiteiten die ik leuk vind. Ook zie je regelmatig producten in beeld die ik verkoop en soms ook producten die ik helemaal niet verkoop. Daar krijg ik geen geld voor en dat wil ik ook niet. Ik vind filmpjes maken een van de leukste dingen om te doen en kan er veel creativiteit in kwijt. Juist de onafhankelijkheid maakt het voor mij waardevol. Natuurlijk vind ik het leuk als iemand een product wil kopen nadat ze zien dat ik er zelf enthousiast over ben. Ik heb een winkel en verkopen is wat ik doe dus dat lijkt me volledig transparant. Maar het liefst inspireer ik iemand om zelf lekker op pad te gaan of om het juiste product aan te schaffen waardoor zijn of haar tijd in de buitenlucht nóg aangenamer wordt.

Magazine Jouw Actieve Natuur
Met het magazine Jouw Actieve Natuur begeef ik mij op een heel ander terrein. Om dit magazine te maken is een serieus budget nodig. Zonder reclame kan het magazine niet bestaan. Het magazine wordt via twee kanalen gefinancierd: buitensportwinkels die participeren en een gepersonaliseerde editie afnemen én outdoormerken die willen adverteren. Ik zie het als een mooie uitdaging om zorg te dragen voor een goede mix van content en stijlvolle reclame. Er zal niets in het magazine verschijnen waar ik als ondernemer én als persoon niet achter sta.

Allerhande van de buitensport
Het is mijn droom dat dit magazine de Allerhande van de buitensport gaat worden en bij veel zelfstandige outdoorwinkels in Nederland verkrijgbaar is. Ik wil consumenten inspireren om lekker op pad te gaan én outdoormerken een mooi platform bieden om zich te presenteren. Het magazine moet een verbindende factor zijn tussen de outdoorwinkel, de outdoorliefhebber én outdoormerken. Dit alles zonder een overdaad aan reclame.

Concessies
Nu de eerste editie van het magazine is gelanceerd en we bezig zijn met editie twee merk ik dat het verleidelijk is om concessies te doen. Nemen we genoegen met halve pagina’s en dus meer advertenties? Gaan we meer gesponsorde content schrijven om het budget rond te krijgen? Plaatsen we een advertentie van een merk dat niet helemaal onze keus is? Deze vraagstukken vind ik intrigerend.

Ondernemen
Ik ben erg dankbaar dat ik in mijn winkel mijn salaris verdien. Daardoor is het mogelijk dat ik projecten oppak die niet direct geld opleveren maar wel ontzettend veel plezier. Juist die projecten heb ik nodig om mijzelf uit te dagen als ondernemer en mijn comfortzone te verlaten. Hier begint voor mij het ondernemen. Een spel dat ik graag tot aan mijn pensioen wil spelen.

Comments

comments

Getagd met ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*