People buy from people

”People buy from people they know like and trust”. Aan deze oude spreuk werd ik laatst weer herinnerd nu ik meedoe aan de retail academie van het bedrijf Kooplust. Een 12 weken durende online leerschool waar je via video alles over de moderne manier van retailen leert. De cursus is nu een maand bezig en ik heb al weer veel inspiratie opgedaan. Gelukkig is de cursus in eigen tempo te volgen dus ondertussen kan ik ook gewoon door met mijn werk. En dat komt goed uit want deze week vertrok ik naar Friedrichshafen (Duitsland) om een bezoek te brengen aan een van de grootste beurzen die er op het gebied van outdoor te vinden is.

Alle merken die iets met outdoor, sport of vrije tijd hebben te maken zijn aanwezig op de beursvloer die maar liefst 12 hallen groot is. Je begrijpt dat ik daar wel een paar dagen voor nodig had. Voor mij is zo’n week als lopen door een snoepwinkel. Er zijn zoveel prachtige merken te zien en ook de nieuwste gadgets heb ik met veel belangstelling bekeken.

Het is altijd weer een gepuzzel om vervolgens de juiste inkooporders te maken. Koop ik teveel dan kan ik het niet mooi presenteren in de winkel en misschien nog wel belangrijker; ook niet betalen. Koop ik te weinig dan vis ik naast het net en moet ik mijn klanten teleurstellen.

Dat ”people buy from people they know like and trust” heb ik zelf ook weer mogen ervaren deze week. Want al is een product nog zo mooi als het bedrijf of de persoon niet voor de juiste klik zorgt dan is het een stuk lastiger inkopen. Tuurlijk, sommige dingen moet je gewoon hebben als buitensport winkel. Dan zet ik mijn persoonlijke voorkeuren aan de kant. Maar voor de rest beslis ik net als veel klanten tegenwoordig in winkels doen op mijn gevoel. Zit er een mens achter het bedrijf? Is er een mooi verhaal te vertellen over het merk? Het ontstaan ervan? Vertrouw ik dit bedrijf en deze persoon die het vertegenwoordigt?

Op de beurs maak in in grote lijnen mijn orders en eenmaal weer terug in de winkel ga ik met de bestaande voorraad en de rekenmachine aan de slag om een haalbaar plaatje te maken.

Het is altijd een kunst om al tijdens het inkopen combinaties van kleding stukken te maken tussen de verschillende merken. Aangezien ik geen ruimte heb om alles op merk in mijn winkel te hangen is het belangrijk dat er als geheel wel een samenhang is.

Het was een mooie week waarin werken werd afgewisseld met de nodige netwerkborrels en feestjes om elkaar ook informeel te kunnen ontmoeten.

Ik ben weer helemaal up to date en ga aankomende week weer vol inspiratie zelf aan de slag in mijn winkel. ‘If you know like and trust me’ kom dan gezellig langs voor een update van deze beurs!

Outdoor Friedrichshafen

testen

Diversen

Hardware

Icebreaker

tassen

 

 

Plaats een reactie