Automatiseren & Veranderiseren

2013 was het jaar dat Bas Buitensport afscheid nam van handgeschreven kassabonnetjes. Deze herkenbare handgeschreven bonnetjes met authentieke Bas Buitensport inktstempel werden ingeruild voor een geprinte bon waar automatisch alle gegevens op staan die je op een kassabon verwacht. In feite niets bijzonders behalve voor diegene die zo’n kassasysteem van data moet voorzien. Ik dus.

bonnetjesHet uitzoeken van een goed kassasysteem was niet zo moeilijk. Er zit gebruiksvriendelijke software bij en een goede handleiding. Maar op het moment dat ik moest beginnen met alle goederen in te voeren alvorens er pas een fatsoenlijk bonnetje uitkwam was dat wel even een dingetje. Foutmeldingen/storingen/vastgelopen printer/klassiek of-je-stopt-de-stekker- erin moment/etc. Afijn na drie maanden had ik het onder de knie en werd mijn kassa een geliefd onderdeel van mijn dagelijkse werk. En wat is hij slim. Naast alle bonnetjes die hij uitprint kan hij ook van de gekste dingen rapporten maken. Rapporten die ik in het komende jaar ga bestuderen. Want invoeren van data is 1 ding, het begrijpen ervan is een kunst apart…..

2014 wordt dus het jaar van het automatiseren. Maar dit slaat enkel en alleen op de kassa. Voor de rest wil ik juist niet op de automatische piloot door blijven gaan. Ik wil naast automatiseren ook ”veranderiseren”. Oftewel met een frisse blik naar mijn bedrijf blijven kijken en werkzaamheden/producten veranderen en vernieuwen.

En onder het motto ”beter goed gejat dan slecht bedacht” haal ik veel inspiratie van de website straatjutten.nl. Op deze site verzamelt Richard Stomp allemaal ideeën van de straat die op de een of andere manier een verfrissende kijk op de wereld geven. Deze manier van kijken noemt hij Straatjutten. Een prachtige term en heel nuttig om te doen als je op zoek bent naar nieuwe ideeën.

Vernieuwing is goed. Maar sommige oude dingen koester ik. Klanten die vaker iets kopen bij Bas Buitensport weten het: onze pin is buitengewoon langzaam. Zeg maar gerust traag. Tegenwoordig word ik hier steeds vaker op gewezen door mijn klanten. Maar wat er werkelijk aan de hand is, is veel interessanter. Onze pin is niet traag, die is altijd zo geweest! Alleen de rest is sneller geworden…… Het is dus een kwestie van perceptie.

Het is anno 2013 heel ongewoon om 10 seconden te wachten totdat een betaling geslaagd is. Gelukkig biedt het mij altijd de mogelijkheid om in die 10 seconden nog een vriendelijk woord tot mijn klant te richten voordat hij of zij verder gaat in de haast van alle dag. Op een dag neem ik afscheid van die oude trage pin maar vooralsnog zorgt hij voor een stukje dagelijkse verwondering. Je zou haast kunnen zeggen nostalgie.

Voor nu wens ik iedereen een hele fijne jaarwisseling en een prachtig vernieuwend jaar. Graag tot ziens in 2014!

Plaats een reactie