Ondernemen in crisistijd

Sinds november 2013 schrijf ik regelmatig een blog bericht op mijn Bas Buitensport website. Iedere maand type ik een stukje waarin een bepaald aspect van mijn onderneming, of van mij als ondernemer, wordt belicht. Daarbij hanteer ik twee regels: de blog moet ten eerste positief zijn en daarnaast ook inspirerend.

Nooit eerder belandde ik in zo’n bizarre werkelijkheid als nu. Het kan bijna niet anders dan nu schrijven over de corona crisis. Maar waar haal ik de positiviteit vandaan? En welk aspect is inspirerend aan het huidige ondernemen?

Ik heb een aantal stadia doorlopen sinds het besef dat de huidige prettige trend van aankopen bij Bas Buitensport plotsklaps is gestagneerd en mijn bedrijf daardoor in de problemen komt. Ontkenning, angst, ongeloof, verdriet. En nog word ik iedere dag wakker met het gevoel is dit echt? Deze week maakte ik een video waarin ik mijn gedachten hierover deel.

Als ik dan toch een positief ding mag noemen aan deze crisis dan is het de acute trap op de noodrem. Per direct is mijn hele agenda leeg geveegd. En ik merk dat ik tussen alle ellende door daarvan geniet. Dat is voor mij een eye opener. Als deze hele crisis aan ons voorbij is gegaan wil ik iets van die rust terugbrengen in mijn dagelijks leven.

Daarnaast heeft deze crisis mij geleerd dat ik hulp moet, en mag, vragen. Ik regel graag mijn eigen zaken en vind het fijn om dingen zelf te doen. Als kind zei ik al heel jong: ‘ikke zelluf doen’. Dat zelluf doen is nu even van ondergeschikt belang en ik zoek zakenrelaties op om problemen aan te kaarten en op te lossen. En hoe cliché, in crisistijd weet je pas echt wat je aan iemand hebt.

Mijn ondernemershart gaat uit naar al die mensen die hun onderneming stil zien staan. Gelukkig zie ik veel creatieve aanpassingen en dat maakt mij dan weer blij. Ondernemers zijn meesters in het bijsturen en ook na deze crisis zullen juist dat de ondernemers zijn die weer opkrabbelen.

Zolang de overheid het toestaat is Bas Buitensport geopend (behalve de koopavond). Om afstand te bewaren zijn maximaal drie outdoorliefhebbers tegelijk welkom op de winkelvloer.

Heb je zin in afleiding, iets wat positief en inspirerend is? Bestel dan nu het tijdschrift Jouw Actieve Natuur! Dit outdoormagazine is een van de projecten waar ik het afgelopen half jaar aan heb gewerkt en waar ik enorm trots op ben. Al had ik mij de lancering totaal anders voorgesteld, wellicht is de timing perfect. Juist nu velen van ons noodgedwongen thuis zitten is er tijd om van een papieren magazine te genieten.

Ik sta zelf bewust stil bij deze lancering want ook in tijden van crisis vind ik dat je als ondernemer niet moet vergeten om ook je successen te vieren.

2 gedachten over “Ondernemen in crisistijd”

  1. Hee Ilonne!
    Wat leuk om over je ‘struggle’ te lezen over omgaan met deze absurde tijd. Heel herkenbaar als zelfstandig ondernemer. Ik herken ook wel de rust en ruimte die er ook is…probeer iedere ochtend te beginnen met wat joggen, ‘s avonds tijd maken voor een duik in de Rijn, ben bezig om het hele huis op te ruimen en alle troep aan kant te zetten…en ik was van plan om mijn foto’s van IJsland te downloaden op je instagram account, althans ik dacht dat je dat wilde? Mooie foto’s van bijzondere vakanties? Ik kan het nu niet vinden, kan je mij een link sturen?
    succes en sterkte in deze bijzondere tijd 🙂
    ciao
    Francesco

    Beantwoorden
    • Goed om te lezen dat jij jezelf ook goed bezig houdt. Wat betreft de foto’s: leuk! Ik bedoelde in ons gesprek in de winkel de hashtag #jouwactievenatuur. Als je op Instagram in je eigen account alle toepasselijke foto’s de hashtag #jouwactievenatuur meegeeft dan zien volgers van deze hashtag automatisch jouw foto. Mits je een openbaar account hebt….. Het is leuk als we foto’s met elkaar delen die van toepassing zijn op het onderwerp: dat je actief geniet van de natuur=jouwactievenatuur. Zoek in Instagram maar eens op de hashtag, dan zie je mooie foto’s voorbij komen. Groeten, Ilonne

      Beantwoorden

Plaats een reactie