Als je als klant deze titel leest denk je misschien: nou ja zeg, natuurlijk ben ik een mens! De titel is echter een reminder voor bedrijven: klanten zijn mensen. Hallo bedrijven, jullie mogen je best voor ons doen! Want naast mijn werk in mijn winkel ben ik zelf natuurlijk ook gewoon klant. Als klant wil je oprechte aandacht en geholpen worden: als mens. Wat ik zie is niet altijd iets om vrolijk van te worden.
Ik ga uiteraard geen namen noemen, dat is niet chic. Maar 1 recent voorbeeld geven kan geen kwaad lijkt me.
Er is een winkel waar ik al mijn hele leven trouw mijn computers, laptops en andere gerelateerde artikelen koop. De laatste keer ben ik daar vriendelijk geholpen door een jongeman die mij een laptop heeft verkocht. De verkoper was oprecht in zijn advies en zei: ”mijn moeder heeft deze laptop ook.’’ Haha, dan weet je zeker dat je oud begint te worden maar dat even terzijde!
Nu een jaar later is mijn accu kapot en wil ik graag een nieuwe accu. Uiteraard snap ik dat de garantie is vervallen en betaal ik er gewoon voor. Dit onderdeel is blijkbaar zo ingewikkeld dat ik het niet via hun kan bestellen. Na zelfstandig 5 minuten zoeken met google had ik het onderdeel zelf wel gevonden. Voor de oplettende lezer: met adapter doet mijn laptop het gelukkig wel 😉
Omdat ik geen held ben in het vervangen van accu’s ging ik weer terug naar mijn favoriete computer winkel. Blijkbaar was ik niet meer hun favoriete klant want wat ze me konden aanbieden was het plaatsen van de accu en als dat niet al te lang zou duren zouden ze daar slecht een klein bedrag voor rekenen. Pardon? Misschien ben ik echt straal verwend maar moet ik nu betalen voor 10 minuten onderhoud? Ik kom hier al mijn hele leven! Dit is wat ik denk maar niet wat ik zeg. Ik druip af als ontevreden klant… en denk Bol.com here I come.
Hoe het ook had kunnen gaan?
Vriendelijke verkoper: ”Hallo mevrouw waarmee kan ik u helpen?’’
Trouwe klant: ”Mijn accu is stuk, ik heb hier een nieuwe maar ik weet niet hoe ik hem moet plaatsen….’’
Vriendelijke verkoper: ”Ja dat heeft mijn moeder ook altijd! Weet u wat, hier is een kopje koffie, wij gaan voor u aan de slag!’’
En dat je dan 15 minuten later weer buiten staat met een werkende laptop. Dan zou shoppen toch een stuk leuker worden?
Afijn, het leven is een leerproces en ik denk nu zelf weer even wat langer na voordat ik klanten in mijn eigen winkel naar buiten bonjour. En sorry klanten: ik ben ook niet altijd even heilig. Verbeteren begint bij jezelf dus: klaag gerust daar groei ik als ondernemer van! Druip niet af als ontevreden klant om vervolgens je ongenoegen op internet te spuien. Echt, ik kan het hebben 🙂