Het afhaalloket

De lockdown duurt voort en het is inmiddels ruim twee maanden geleden dat ik voor het laatst klanten in mijn winkel heb mogen ontvangen. Sindsdien zit ik in een rollercoaster die ik ”het nieuwe ondernemen” noem. Ik heb de fase van ongeloof en onzekerheid allang achter me gelaten en heb mezelf de afgelopen weken met veel enthousiasme op de Bas Buitensport bezorgdienst gestort. Dankzij de lockdown weet ik nu hoe waardevol een bezorgdienst voor mijn bedrijf kan zijn. Inmiddels is er voor mij een nieuwe fase aangebroken: de fase waarin ik het bezorgen combineer met het runnen van een afhaalloket.

Daar waar ik eerst nog dacht van dit afhaalloket iets leuks te kunnen maken geeft de wet hiervoor weinig speelruimte. Het aanbieden van een mooie gratis ansichtkaart is ongeveer het meest spectaculaire dat ik binnen de regels van de wet kan doen. Gelukkig hebben we met z’n allen, mede door de lockdown, geleerd om juist de kleine gebaren extra te waarderen en de gratis ansichtkaart zorgt dan ook voor mooie momenten. Klanten vertellen aan wie ze de kaart gaan sturen en het is geweldig dat met een gratis kaart een kleine schakel aan positiviteit in gang kan worden gezet.

Spontane verkoop aan het afhaalloket is niet toegestaan. Bestellingen moeten vanuit huis geplaatst worden en mogen pas minimaal vier uur later op een afgesproken tijdstip worden opgehaald. Niet iedereen is overigens op de hoogte van deze ”vier-uurs regel”. Zo sprak ik een klant die heel verontwaardigd zei: ”Ik dacht dat ik vóór 16.00 uur moest bestellen?”

In het begin dacht ik blij te zijn met de vier-uurs regel. Ik hou van duidelijkheid en deze regel is voor mij glashelder. Vier uur is meetbaar en ook nog eens heel gemakkelijk te berekenen. Echter in de praktijk ontstaan er situaties die voor een verkoper erg moeilijk zijn! Een klant die spontaan langskomt en aangeeft graag iets te willen kopen moet ik vriendelijk verzoeken ”over vier uur terug te komen”.

Ik weet vaak niet eens wie meer teleurgesteld is als een verkoop (nog) niet door kan gaan; de klant die iets wil kopen, of ik die mogelijk omzet misloop. Mijn geduld als ondernemer wordt met deze vier-uurs regel enorm op de proef gesteld en soms vind ik het wel heel moeilijk om mij aan de regels te houden…….

Gelukkig is mijn bezorgdienst nog steeds actief en daarmee is wél veel mogelijk. Alles wat bij het loket ”niet mag” kan aan de deur van de klant wel: kleding passen, uitgebreid advies en eventuele suggesties voor (nuttige) bijverkoop. Voorlopig ga ik voor een mix van bezorgen en een paar uurtjes afhaalloket per dag. Het is weliswaar omslachtig maar ik ben erg blij dat ondernemen anno 2021 op deze manier toch nog mogelijk is. Ik ben heel erg dankbaar dat mijn klanten ook tijdens deze lockdown via verschillende wegen mijn winkel weten te vinden!

2 gedachten over “Het afhaalloket”

  1. Hallo Ilonne,
    Dankzij het webinar van Wanda ben ik op jouw fb pag. terecht gekomen. Ik wil je even laten weten dat jouw manier van omgaan met deze lockdown en ondernemen mij blij en positief maakt. Je brengt het, ondanks dat het lastig / moeilijk is, toch heel positief!! Dankjewel hiervoor en ik wens je echt heel veel geluk en, ondanks lockdown, veel verkoop toe.
    Als ik in de buurt van Wageningen ben kom ik beslist bij jou en jouw winkel langst!
    Heel veel succes en hopelijk gaat het winkelen dadelijk op afspraak goed lopen.
    Groetjes,
    Marja

    Beantwoorden
    • Hoi Marja,

      Dank voor je mooie reactie! Fijn om te lezen dat je de dingen die ik als ondernemer hierover deel waardeert. Gelukkig zijn er ook positieve boodschappen in deze tijd! Heel tof dat je de moeite hebt genomen een bericht hierover aan mij te schrijven! Hartelijke groet, Ilonne

      Beantwoorden

Plaats een reactie