Durf te groeien

De eerste maand van het nieuwe jaar is traditiegetrouw voor mij altijd een periode van terug en vooruit kijken. Zowel zakelijk als privé maak ik de balans op. Wat gaat goed, wat heeft extra aandacht nodig en welke kant wil ik eigenlijk op? Zakelijk gezien maak ik ook letterlijk de balans op want in januari tel ik net als veel van mijn collega ondernemers de gehele winkelvoorraad. Een leuke bijkomstigheid van deze tijdrovende klus is dat ik alle producten weer eens in mijn handen heb gehad, sommige heb herontdekt en alles weer keurig recht terug in het schap heb gezet. Ik kan dan ook niet anders zeggen dan dat mijn winkel er weer tiptop uitziet!

Als het balansen klaar is, is het tijd om vooruit te kijken. Om het nieuwe jaar goed te beginnen ben ik op zoek gegaan naar extra inspiratie. Ik maakte al eens eerder kennis met het bedrijf Kooplust, zo deed ik bijvoorbeeld eens de winkelscan waarbij Marian Bekkers, eigenaresse van Kooplust, mijn winkel aan haar kritische blik onderwierp. Boven aan mijn wensenlijstje stond ook nog de door Kooplust ontwikkelde workshop ‘’Creëer een krachtig concept’’.

Laat ik duidelijk zijn: ik vind mijn winkel top, heb het heel erg naar mijn zin en kan nog jaren zo doorgaan. Maar ik wil ook mijn ogen niet sluiten voor de wereld om mij heen; koopgedrag verandert, de samenleving verandert en internetverkoop blijft sterk in opkomst. Ik geloof dat je als winkel en als ondernemer jezelf moet blijven verbeteren om ook in de toekomst interessant te blijven.

Aangezien ik de rode draad in mijn bedrijf zelf bedenk en alle stappen die ik neem ook zelf bedenk vind ik het prettig om te sparren met een onafhankelijk iemand. Want wat ik zelf allemaal bedenk is niet automatisch het meest logische :-). Daarbij hou ik wel van een kritische blik en dat is aan Kooplust wel toevertrouwd.

Afgelopen vrijdag was het zover, op een mooi plekje in Brabant volgde ik deze inspirerende workshop. Het doel van de dag was het zoeken naar je kracht als ondernemer/mens en dit vervolgens te gebruiken om het concept van je bedrijf te versterken.

Voordat deze dag begon heb ik online 2 vragenlijsten ingevuld. Uit mijn antwoorden heeft Marian een SWOT analyse gemaakt. Oftewel een sterkte en zwakte analyse. Knap gedaan want ik herkende mezelf in alle aspecten. Volgens Kooplust ben je als zelfstandig ondernemer zo betrokken bij je bedrijf dat je zelf je bedrijf bent. Je privé eigenschappen zie je terug op de werkvloer. Sterker nog; de positieve eigenschappen moet je extra benutten. Als je vanuit je eigen kracht werkt heb je een natuurlijker concept dat meer kans van slagen heeft dan als je heel geforceerd een concept nastreeft dat niet bij je past. Ook heel belangrijk; als je vanuit je eigen kracht werkt is de kans groter dat je met meer plezier in je bedrijf werkt.

Ik vond het een bijzonder geslaagde workshop die ik elke ondernemer kan aanraden. Wat ik fijn vond is dat ik meer richting heb gekregen en nu mijn winkelconcept nog meer kan versterken.

Maanden geleden was ik met mijn schoonzus op inspiratie tour door Amsterdam. In een van mijn favoriete winkels (Hutspot) kwam ik een product tegen waarbij op de verpakking een quote stond: ‘’Let’s feel at home when we travel and be explorers when we’re at home’’. Ik werd geraakt door deze quote. Dit past heel goed bij wie ik ben en bij mijn bedrijf. Nu maanden later verkoopt Bas Buitensport ook dit product: prachtige hammam doeken van het merk Hammam 34. Handig voor op reis én thuis.

Deze quote bleek een belangrijke inspiratiebron tijdens de workshop sessie. Het is mooi om te zien hoe dingen samen vallen. 2015 wordt het jaar waarin ik durf te groeien. In figuurlijke zin, want een tweede filiaal dat is niet waar mijn ambitie ligt. Ook dat bleek uit de workshop. De komende maanden ga ik achter de schermen aan de slag om de mooie ideeën die er liggen uit te werken. Wordt vervolgd!

workshop

 

Comments

comments

Geplaatst in Blog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*