Wat is het probleem en wiens probleem is het?

Ik heb nogal de neiging om probleemoplossend te werk te gaan. Om te voorkomen dat ik doorschiet en problemen van iedereen op mijn hals haal gebruik ik in mijn hoofd altijd het zinnetje: ‘’wat is het probleem en wiens probleem is het?’’. Dit is een overblijfsel van mijn opvoeding. Mijn vader heeft me dit geleerd om te voorkomen dat ik de hele wereld zou gaan redden.

Vandaag kreeg ik een mooie demonstratie waaruit blijkt dat meer mensen deze opvoeding hebben gehad.

De watermeter in mijn winkel moet al geruime tijd vervangen worden. Een standaard procedure die eens in de 15 jaar moet plaatsvinden. En elke keer als er een monteur komt en constateert dat deze meter in een vrijwel onmogelijk te bereiken kruipruimte zit schuift hij het door naar een andere afdeling. Zo ook vandaag. Waarbij de beste man de magische woorden sprak: ‘’ik zou er uiteindelijk misschien wel bij kunnen maar waarom zou ik dat willen?’’ Typisch geval: wat is het probleem en wiens probleem is het. Hij maakte nog wel een foto en zou het probleem doorschuiven naar een andere afdeling. Afdeling moeilijk bereikbare kruipruimtes? Ik als klant had geen idee.

Het zette mij wel aan het denken. Wat voor een gevoel krijg je als klant bij zo’n afhandeling? Ik voelde me in ieder geval niet geholpen. Ik voelde me een lastig bereikbare kruipruimte waar niemand zijn vingers aan wilde branden.

Het geeft wel aan hoe belangrijk customer service is. Want ook als je een probleem niet kunt oplossen kun je het wel netjes communiceren naar de klant. Dit hele traject van customer service kun je als bedrijf altijd verbeteren. Zo ook binnen mijn bedrijf. Om te voorkomen dat ik niet doorschiet in het ‘’wat is het probleem en wiens probleem is het’’ principe volg ik de 100 dagen customer service challenge van het bedrijf Kooplust. Als je deze (gratis) challenge volgt krijg je elke dag een inspirerende email met een tip om je customer service te verbeteren. Vandaag is dag 9 van de challenge aangebroken maar meedoen kan nog steeds! Deze challenge is niet alleen geschikt voor zelfstandigen maar voor iedereen die op zijn of haar werk met klanten in aanraking komt.

Over minder dan honderd dagen hoop ik dat de customer service van
Bas Buitensport ook verbeterd is. Kom je het tegen die tijd checken?

kruipruimte

Plaats een reactie