Goed, beter, best?

Ik vind mijn winkel goed. Maar hoe wordt Bas Buitensport nog beter? En wanneer is het concept op zijn best? Dat zijn vragen waarbij ik wel wat hulp kan gebruiken. Daarom heb ik naast de feedback van klanten, leveranciers en niet te vergeten mijn personeel, ook de hulp van een professional ingeschakeld: het bedrijf Kooplust.

Eigenaresse Marian Bekkers sprak ik ongeveer een jaar geleden. Haar motto: ”Laat je winkel een plek zijn waar gelijkgestemden elkaar ontmoeten. Waar jij en je klant betrokken zijn bij elkaar en een bepaalde interesse kunnen delen. Kortom, de winkel als kroeg!”. Ik kan mij als ondernemer helemaal vinden in het concept ‘winkel als kroeg’. Zeker als buitensport winkel breng je mensen samen die een gezamenlijke interesse delen en dat schept een band wat weer resulteert in een hoop gezelligheid in je zaak.

Een van de pijlers van het bedrijf Kooplust is het geven van retail advies in de vorm van een uitgebreide winkelscan. Oftewel praktisch advies in je eigen zaak waar je als ondernemer iets aan hebt. Dat leek me wel wat en dus maakte ik een afspraak met Marian Bekkers om Bas Buitensport eens kritisch te bekijken.

Eerlijk toegegeven heb ik de dag van te voren als een dolle stier door de winkel gerend om alles netjes te maken. Hoe mijn winkel er uit zag voordat ze kwam, daar heb ik oprecht mijn best voor gedaan en dat is wat ik nu als ondernemer in mij heb. Haar taak om mijn kunnen naar een hoger niveau te brengen. Ik vond het wel een uitdaging! Want zou ik haar goed bedoelde advies wel kunnen waarderen? Kan ik wel zo goed tegen kritiek als ik denk? Of ben ik wellicht te eigenwijs om dingen aan te passen?

Marian deed een ronde van zo’n twee uur waarbij ze alles in de winkel kritisch bekeek. Ze maakte A4tjes vol met aantekeningen en nam foto’s. Dit tezamen verwerkt ze uiteindelijk in het resultaat: de winkelscan op papier die ik een paar dagen later zou ontvangen. Te nieuwsgierig als ik was vroeg ik haar alvast of ze wat punten ter verbetering kon noemen die haar opvielen.

Naast wat verbeter punten aan de buitenkant van de winkel zoals de zichtbaarheid van Bas Buitensport vanuit de straat en de inrichting van de etalage liet ze ook zien hoe ik kleding aanzienlijk mooier kon presenteren. Daar had ze wel gelijk mijn zwakke plek te pakken. Ik heb wel een probleem met styling. Ik ZIE het niet. Bij ons thuis kun je precies zien wie de kinderen heeft aangekleed :-). Daarom vraag ik nieuw personeel ook altijd om een stukje van een kleding rek te her rangschikken in de hoop dat zij dit wel in zich hebben.

Verder noemde Marian een aantal punten die te maken hadden met de specifieke plek waar producten in mijn winkel staan. Sommige plekken, zogenaamde ‘hotspots’, zijn namelijk beter dan anderen. En het is de kunst om het juiste product op de juiste plek te plaatsen. Iemand ooit bij Ikea weggelopen met een lege tas? Juist, die hebben dat geheimen concept feilloos onder de knie!

Na haar bezoek in de winkel had ik het idee dat ik er eigenlijk wel goed vanaf was gekomen. Even bekroop mij ook het gevoel of ik er wel goed aan had gedaan om een duur betaalde winkelscan te laten uitvoeren. Maar toen ontving ik haar ingevulde scorelijst …… Ze had mijn winkel gescand aan de hand van 139 vragen. Voor elke vraag kon je een maximale score krijgen. Marian gaf voor elk van die 139 vragen haar score wat uiteindelijk resulteerde in een helder overzicht. In 1 oogopslag werd duidelijk waar de sterke en zwakke punten binnen mijn onderneming liggen. Gelukkig scoorde ik hoger in de dingen waarvan ik zelf vind dat ik goed ben. En de dingen die mij minder goed liggen daarvan was mijn score ook minder.

Naast de scorelijst heb ik ook een uitgebreid actieplan ontvangen met 8 punten die ik volgens Marian nu al zou kunnen verbeteren. Gelukkig ook met goede praktische tips erbij dus ik kan er zo mee aan de slag.

Ik vind het wel confronterend om mijn bedrijf te zien samengevat in een score lijst. Het is immers ook een beetje mijn kindje. Marian is eigenlijk de opvoedingsdeskundige die zegt: ”leuk dat je zoveel van je kind houdt maar zou je niet eens beginnen met opvoeden?”.

Maar eerlijk is eerlijk: het is ook heel fijn om eens een keer objectief beoordeeld te worden. Wie anders doet zoiets nou? Iedereen heeft altijd wel een bepaald belang of het gezonde fatsoen om zijn of haar mond te houden. Marian niet, dit is haar werk en zij geeft haar objectieve mening. Ik vind dat zij haar vak goed verstaat. Haar confronterende scorelijst dat is de werkelijkheid!

Mijn collega ondernemers kan ik alleen maar aanraden om een bezoekje van Kooplust in te plannen. Je betaalt er natuurlijk wel voor maar in de winkelscan staan inzichten die je normaal gesproken niet snel van iemand krijgt. Ik vind het een waardevol document die laat zien waar de sterke en zwakke punten van mijn onderneming liggen. En heel belangrijk: tips om die zwakke punten te verbeteren!

En voor mijn klanten: ik ben benieuwd of jullie de langzaam intredende veranderingen gaan zien. Want ik mag dan wel eigenwijs zijn ik sta zeker open voor verbetering!

good better best

 

 

 

 

 

Comments

comments

Geplaatst in Blog
4 reacties op “Goed, beter, best?
  1. Kees de Groot schreef:

    De winkel als ontmoetingsplek, als kroeg…
    Ik zou maar geen tap installeren want dan ben je al je jonge klanten kwijt…
    Kees

  2. Ik moet betreffende die score denken aan de apgar-score die bij pasgeboren baby’s wordt afgenomen. Bas Buitensport is dan wel niet pasgeboren maar ik moet eraan denken omdat het het ademt, het klopt, het heeft kracht, het heeft kleur en het reageert op de tijdsgeest van binding zoeken met de medemens.
    Mijn complimenten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*